Już na studiach związanych z reklamą i marketingiem możemy dowiedzieć się jak duże znaczenie ma strategia marketingowa w kontekście budowania marki. To właśnie ona powinna być punktem wyjścia przy planowaniu naszego biznesu.
Format
Najczęściej strategia marketingowa zawiera się na kilkudziesięciu stronach. Opisujemy na nich mocne i słabe strony naszego biznesu, a także ewentualne szanse i zagrożenia które mogą na nas czekać. Warto opisać najważniejsze cele i sposoby na ich osiągnięcie. Dzięki temu w jednym dokumencie zawrzemy podstawę działania przedsiębiorstwa, które tworzymy. To właśnie tu zaczyna się proces tworzenia. Już na etapie ustalania strategii marketingowej musimy określić w jaki sposób wyróżnimy się na tle konkurencji, jakie drogi komunikacji z klientem obierzemy i oczywiście kto należy do naszej grupy docelowej.
Precyzja jest ważna
Ustalając strategię marketingową naszej firmy powinniśmy działać konkretnie. Cele, które opiszemy, powinny opierać się na znanej metodzie SMART. Co to oznacza? Muszą one być dokładnie określone, możliwe do zmierzenia, odpowiadać działalności firmy, być możliwe do zrealizowana i umiejscowione w czasie. Dotyczy to każdego celu, zarówno tego głównego jak i pomniejszych. W nauce o marketingu i zarządzaniu znajdziemy mnóstwo gotowych koncepcji, które pomogą nam w ustaleniu planu działania. Jedną z nich jest „5P” odnosi się ona do produktu, ceny, miejsca, promocji oraz ludzi. Każdy z wymienionych elementów ma bowiem ogromny wpływ na ewentualny sukces naszego produktu czy usługi na rynku. Jeśli zastanowimy się nad nimi i sprecyzujemy je już na początku naszej biznesowej drogi, pomoże nam to w organizowaniu działań, ustalaniu cel czy ustaleniu ile osób musimy zatrudnić.
Jeden dokument wiele korzyści
Tworząc strategię marketingową zbieramy wiele cennych informacji. Dotyczą one nie tylko stricte naszej działalności, ale także konkurencji. Pozwala nam to na doprecyzowanie celów i sposobów działania. Co więcej, przygotowując taką strategię bardzo wcześnie możemy określić np.: jakie metody promocji naszych produktów będą najodpowiedniejsze i jaki budżet musimy na to przeznaczyć. W dłużej perspektywie stworzenie strategii marketingowej daje nam ogromne możliwości i pomaga zaoszczędzić mnóstwo czasu i pieniędzy.