Funkcjonowanie w warunkach dużej niepewności jest niezwykle trudne – zarówno dla firm, jak i dla klientów, którzy korzystają z ich produktów bądź usług. Obecna sytuacja na wielu rynkach tylko to komplikuje. Nic więc dziwnego, że mnóstwo przedsiębiorstw stara się znaleźć optymalny sposób na wyjście z kryzysu, a także rozwiązania, które pozwolą im uzyskać jakże ważną stabilizację.
Między innymi tego właśnie dotyczy model VUCA, związany z zarządzaniem przy wysokim poziomie niepewności. Ogromne znaczenie ma tu nie tylko adaptacja do panujących warunków, ale też realizacja metod, dzięki którym możliwe stanie się uniknięcie najtrudniejszych sytuacji, związanych na przykład ze sporymi stratami finansowymi.
Na tej podstawie narodził się biznes subskrypcyjny, który obecnie staje się coraz popularniejszy. Zarówno w śród przedsiębiorców, jak i klientów. Stanowi on świetną metodę na uzyskanie stabilizacji i radzenie sobie z wszelkimi czynnikami negatywnymi.
Biznes subskrypcyjny – o co chodzi?
Głównie założenia wydają się dość proste. Firma nie oferuje produktów bądź usług na własność, a tylko możliwość korzystania z nich. Jest to jeden ze sposobów na ustalenie atrakcyjnych cen i zachęcenie niezdecydowanych klientów.
Całość opiera się na modelu Pay Per Use (płatność za użycie), który znajduje zastosowanie w wielu branżach. Spośród firm, które z niego korzystają, wymienić należy chociażby sklepy z elektroniką, które wypożyczają konkretne sprzęty, biura księgowe, a nawet firmy działające w branży lotniczej. W ich przypadku wspomniana niepewność związana jest z ryzykiem odwołania lotów, które sprawia, że wielu pasażerów nie chce rezerwować lotów w obawie przed utratą pieniędzy. Model subskrypcyjny pozwala na wprowadzenie niewielkich zaliczek za rezerwację, stanowiących tylko pewną część całej kwoty za bilet. Całą resztę pasażer opłaca w dniu wylotu, jeśli ten dojdzie do skutku.
Jest to świetny przykład na to, w jaki sposób model subskrypcyjny może funkcjonować. Klienci zyskują jakże ważne zabezpieczenie polegające na tym, że nie ryzykują całej kwoty, a firmy mogą liczyć na większe zainteresowanie proponowanymi usługami. To właśnie niepewność w stosunku do kosztów oraz zysków, a także brak stabilizacji, sprawia, że coraz więcej przedsiębiorstw przechodzi na subskrypcje i rozwiązania typu Pay Per Use.
W ich wprowadzeniu pomóc mogą specjaliści, a więc firmy doradcze, które świadczą wsparcie dla podmiotów chcących zmienić sposób swojego funkcjonowania na rynku.