Czym jest macierz dyskowa?

0
Czym jest macierz dyskowa?

Dziś chcielibyśmy się skupić na macierzach dyskowych, ich funkcjonalności i zastosowaniu. Może zacznijmy od krótkiego opisu czym owa macierz jest. To urządzenie wyposażone w kilka lub kilkanaście dysków HDD, lub SSD, które są ze sobą połączone. Dzięki łączeniu ze sobą dysków, otrzymujemy zagwarantowane zwiększenie bezpieczeństwa danych i przyspieszone prędkości zapisu i odczytu danych. Macierze wykorzystywane są do przechowywania, administrowania i udostępniania przetwarzanych danych. Dyski macierzy połączone są w grupy RAID, z których każda dzieli się na tzw. partycje logiczne. Takie rozwiązanie przynosi wiele korzyści.

Przepis na biznesowy sukces czyli jaka powinna być strona internetowa Twojej firmy

0
Przepis na biznesowy sukces czyli jaka powinna być strona internetowa Twojej firmy

Trudno wyobrazić sobie w dzisiejszym świecie funkcjonowanie firmy, o której nie ma żadnych informacji w Internecie. Jaka zatem powinna być strona www firmy?

Opiekun w potrzebie – jak wesprzeć go w opiece nad pacjentem z NTM?

0
Opiekun w potrzebie – jak wesprzeć go w opiece nad pacjentem z NTM?

Omawiając takie zagadnienie jak nietrzymanie moczu, najczęściej skupiamy się na osobach dotkniętych tym problemem, zapominając przy tym niejednokrotnie o ich opiekunach. NTM jest przypadłością bardzo utrudniającą codzienne funkcjonowanie i negatywnie oddziałowującą nie tylko na sferę fizyczną, ale także psychiczną pacjenta. Choć niewątpliwie to właśnie jemu należy się największa uwaga i troska, jego opiekun również powinien otrzymać odpowiednie wsparcie, by mógł na co dzień dobrze wykonywać swoją pracę!

Komputer w służbie tłumacza

0
Komputer w służbie tłumacza

Dla klientów branży translatorskiej kluczowe są dwie rzeczy, jeżeli chodzi o odbiór usługi – powinna być ona rzetelna oraz szybka. Pozostałe zmienne charakterystyczne dla innych branż – takie jak na przykład cena – oczywiście pozostaja w mocy, żadna jednak nie jest tak ważna jak dokładność i poprawność tłumaczenia oraz to, jak szybko zostanie ono dostarczone zlecającemu. Tak to już z tłumaczeniami jest – zazwyczaj potrzeba ich szybko i to pomimo tego, że mają być jak najwyższej jakości. Delikatna branża.

Oczywiście tłumacze zdają sobie z tego sprawę. Zarówno w dużych biurach translatorskich jak i w dużo mniejszych przedsiębiorstwach tego typu, szuka się wciąż nowych sposobów na to, by jak najwięcej pracy zautomatyzować, nie tracąc jednocześnie na poziomie wykonywanych usług. Jednym z takich rozwiązań jest informatyczny system do zarządzania XL8 TMS. Pomimo tej dość enigmatycznej nazwy, z branżą tłumaczeń jest związany od samych swoich narodzin. Termin „XL8” w języku programistów oznacza bowiem nie mniej ani nie więcej jak po prostu „tłumacz”.

W czym pomaga

XL8 TMS jest oprogramowaniem, które pomaga organizować procesy w firmie (na przykład za pomocą wbudowanego weń kalendarza roboczego), nadzoruje projekty oraz zadania, opracowuje dokumenty (i pozwala zapisywać je na różnych etapach pracy), wystawia faktury (po zintegrowaniu z zewnętrznymi systemami księgowymi), pomaga przygotowywać oferty na tłumaczenia oraz wyceny i jest niezastąpionym repozytorium danych (w skład których wchodzą dodatkowo zakończone już zlecenia i tłumaczenia). To tylko wierzchołek góry lodowej, bo wymieniać można jeszcze długo.

Zalety programu

Jedną z najważniejszych funkcji XL8 TMS jest pomoc w samym tłumaczeniu, można bez kozery powiedzieć, że system ten jest właściwie kompletnym środowiskiem pracy translatora. Drugą kluczową sprawą jest rozbudowana baza klientów, która tak jak na porządne systemy do zarządzania relacjami z klientami przystało, pomoże załatwić wszelkie związane z nimi sprawy w dużo bardziej gładki sposób. Ogromną zaletą systemu XL8 TMS, o której koniecznie trzeba wspomnieć, jest stojący za jego stworzeniem zespół. Nawet najbardziej obiecujące oprogramowanie jest niczym bez odpowiedniego wsparcia – na szczęście współpraca z twórcami XL8 jest równie gładka, co praca na ich informatycznym systemie przeznaczonym dla biur tłumaczeń. Dotyczy to z resztą nie tylko sprawnego serwisu, ale również filozofii firmy oraz jej doskonałej znajomości branży translatorskiej oraz praw nią rządzących.

PIT w 2019 – jak się rozliczyć?

0
PIT w 2019 - jak się rozliczyć?

Każda osoba, która legalnie pracuje i otrzymuje co miesiąc środki, musi się z tego rozliczyć i tego wymaga nasze polskie prawo. Dla każdej dorosłej osoby jest to oczywiste i gdy nadchodzi koniec każdego roku, musimy zacząć o tym myśleć. Przegapienie terminu rozliczenia się, może skutkować nieprzyjemnymi skutkami. Już od kilku lat mamy naprawdę wiele możliwości, a metody rozliczania i terminy PIT zmieniły się na naszą korzyść. Najważniejszą zmianą jest ta, że od kilku lat nie musimy pojawiać się już w urzędzie i możemy rozliczyć się przez internet.

Jest to naprawdę duża wygoda dla klienta, a także dla urzędu. Można by powiedzieć, że nawet bardziej dla urzędu skarbowego, który nie musi jak to jeszcze lata temu, przyjmować wszystkich ludzi w placówkach. Rozliczanie się trwało bardzo długo, za czasów gdy internet jeszcze nie funkcjonował i było to bardzo mozolne. Dostęp do sieci sprawił, że ponad 40% osób rozlicza się już tą drogą. Jeśli ktoś nie jest biegły w tego typu sprawach i nie wie, jak rozliczyć PIT 2019, to z pewnością ma w domu osobę, która jest młoda i bardzo dobrze sobie radzi z obsługą komputera.

Wtedy starsza osoba może liczyć na pomoc córki i syna i może się rozliczyć tą drogą. Zmiany PIT w 2019 roku warto poznać i zagłębić się w nie trochę. Wtedy będziemy mieć pewność, że uda nam się bez błędów wypełnić dokumenty i otrzymać zwrot pieniędzy na konto bankowe. Dla osób, które w miarę szybko otrzymały PIT od swojego pracodawcy i potrafiły się szybko rozliczyć, jest duża szansa że otrzymały zwrot z urzędu skarbowego w szybkim tempie. Priorytet mają bowiem osoby, które rozliczają się za pomocą Twój e-PIT i to one szybciej otrzymują należne im pieniądze. Dla osób, które wolą się same udać do urzędu i nie wypełniać pitu zdalnie, jest wciąż opcja zjawienia się w urzędzie osobiście.

Reasumując więc, wydaje mi się, że dużo wygodniejszą opcją rozliczenia się, jest ta przez internet. Jeśli słabo radzimy sobie w obsłudze komputera, powinniśmy poprosić kogoś bliskiego z naszej rodziny, bądź osobę, która jest naszym znajomym i zna się na tym fachu. Sam za pierwszym razem wiele lat temu, musiałem poprosić o pomoc i nie było to nic wstydliwego. Warto pytać i nie powinniśmy się tego wstydzić, gdyż zawsze będziemy mieć pewność, że z pomocą osoby doświadczonej, uda nam się wypełnić deklarację podatkową bez żadnych problemów i błędów. Te jednakże ciężko popełnić, gdyż program do wypełniania deklaracji pomaga nam na każdym kroku i zaznacza, gdzie mamy błąd, jeśli już taki popełnimy.

Reklama outdoorowa – co to jest i jakie ma zalety?

0
Reklama outdoorowa – co to jest i jakie ma zalety?

Reklama outdoorowa (OOH) na polskim rynku zdobyła ugruntowaną pozycję nie tylko wśród dużych firm – interesują się nią coraz chętniej także mikro i małe przedsiębiorstwa. Outdoor ma wiele zalet i jest wyjątkowo skuteczny, jeśli odpowiednio zaplanujemy działania reklamowe.

WordPress – co to za platforma?

0
WordPress - co to za platforma?

Świat internetu nie stoi w miejscu, daję nam co chwile nowe rozwiązania, a jednym z nim jest właśnie platforma WordPress. Nie wiesz co to jest? A powinieneś, bo wiele witryn internetowych istnieje dzięki niej.

Jak tworzyć video w social media?

0
Jak tworzyć video w social media

Social media cały czas się zmieniają. Aktualnie, jednym z najpopularniejszych trendów jest komunikowanie się ze swoimi znajomymi i fanami przy pomocy krótszych i dłuższych filmików. Poniżej znajdziecie kilka informacji o tym na co zwracać uwagę przy tworzeniu video w social media.

Dlaczego warto?

Na początek warto sobie uzmysłowić dlaczego warto stawiać na treści video przy promocji swojej firmy. Według raportu IAB video już teraz stanowi ponad 70% ruchu w Internecie, a w kolejnych latach ma przekroczyć 80%.

Ponadto, młodzi ludzie coraz częściej oglądają video na smartfonach, a coraz rzadziej na komputerach stacjonarnych.

Kolejne platformy społecznościowe udostępniają więc coraz więcej możliwości publikowania i obróbki video. Do publikacji video dostosowane są już wszystkie większe platformy, jak: Youtube, Facebook, Instagram, Tit-tok, Twitter, Snapchat, etc.

Z powyższych, chyba najmniej znana jest wciąż jeszcze mało popularna w Polsce aplikacja Tik-tok, na którą warto zwrócić uwagę, bo korzystają z niej głównie najmłodsi – ludzie należący do Generacji Z (Tik-tok umożliwia publikację filmików do 1 minuty, dodawanie ścieżki dźwiękowej, synchronizację ruchu ust z dźwiękiem, etc.).

Na co więc zwracać uwagę przy tworzeniu video w social media?

Content (treść, emocje, długość filmu)

  1. Treść

W gruncie rzeczy, odpowiedź na pytanie o to jakie treści warto publikować w swoim video brzmi „to zależy”. W dużej mierze zależy to od tego do kogo kierujemy swoje treści (młodsi, starsi, fani muzyki popularnej, klasycznej, etc.), jaki produkt / jaką usługę promujemy i jaki efekt chcemy uzyskać dzięki naszemu filmowi. Kierować się powinniśmy tutaj przede wszystkim tymi samymi zasadami, którymi kierujemy się przy tworzeniu wszelkiego rodzaju reklam dla naszych grup docelowych.

Treści, które wzbudzają duże zainteresowanie u szerokiego grona odbiorców dotyczą ważnych społecznie tematów, dlatego, jeśli to możliwe, postaraj się, aby w Twoim video znalazły się odniesienia do społecznie istotnych kwestii (np. równouprawnienie, potrzeby osób niepełnosprawnych, walka z nierównościami społecznymi, etc.).

  1. Emocje

Emocje, które możesz wywoływać u widza mogą być różne. Staraj się jednak, aby raczej były one pozytywne już od początku, żeby nawet jeśli zrezygnuje z oglądania, został z pozytywnym wrażeniem. Pamiętaj też, że poczucie humoru zawsze jest w cenie.

Dobrze jest kontrolować to jakie emocje pojawią się w którym momencie u oglądających, dlatego, choć filmy kręcone ad hoc mogą być interesujące, lepiej mieć stworzony scenariusz filmu i zaplanowane kiedy jakie emocje chcemy wywołać u użytkownika, jaka treść będzie do tego najlepsza, etc.

Warto też pamiętać, że social media są specyficzne ze względu na szybkość/czas trwania interakcji użytkownika z odbieraną treścią, dlatego bardzo ważna jest tutaj stara hitchcockowska zasada – zacznij od ‘trzęsienia ziemi’, a później niech akcja się rozkręca. W video na social media ta zasada jest szczególnie istotna, gdyż ludzie już po kilku pierwszych sekundach będą decydować czy kontynuować oglądanie czy nie i jeżeli w tych pierwszych sekundach ich nie przekonasz do swojego contentu, to jakkolwiek wartościowe nie byłoby zakończenie, praktycznie nikt go nie obejrzy.

  1. Długość filmu

Długość filmu powinno się dostosowywać do platformy społecznościowej, z której korzystamy. Na Snapchata czy Twittera zrobimy krótsze filmy (do 30 sekund), na Facebooka trochę dłuższe (do 5 minut), a na Youtube jeszcze dłuższe (np. kilkanaście minut rozmowy, półgodzinny filmik edukacyjny, etc. – tutaj pamiętaj, że choć dłuższe treści są podobno faworyzowane przez algorytmy Youtube, to nie mogą być zbyt długie, bo zniechęcą użytkowników do oglądania do końca).

Kwestie techniczne (jakość obrazu, ścieżka dźwiękowa, etc.)

Istnieje kilka podstawowych zasad technicznych, o których warto pamiętać przy tworzeniu video do social media.

  1. Pionowe wyświetlanie

Do tej pory w większości poprawnym było wyświetlanie video w poziomie, aktualnie przechodzimy do okresu pionowego wyświetlania. Okazuje się, że teraz to tego typu filmiki mają być modne, gdyż to w pionowy sposób naturalnie korzystamy ze smartfonów.

Wyświetlanie pionowe jest na pewno przyszłością jeśli chodzi o filmiki do Instagrama, który zauważył, że większość osób korzysta z portali społecznościowych na smartfonach i dlatego promuje pionowe video (w IGTV). To oczywiście nie oznacza, że wszystkie filmiki będą pionowe, ale coraz częściej pionowe filmiki będą przyjmowane za naturalne, a być może z biegiem czasu, staną się bardziej popularne niż filmiki poziome.

  1. Jakość obrazu

Generalnie, im lepsza jakość obrazu tym lepiej, niemniej jednak jakość video zrobionego dobrej jakości smartfonem jest wystarczająca do publikowania w social media. Ważne, aby obraz był stabilny (przy dłuższym filmowaniu możemy skorzystać ze statywu). Wystarczający jest tryb 1080p (Full HD).

  1. Jakość dźwięku

Oprócz dobrej jakości obrazu, powinniśmy też zadbać o dobrej jakości dźwięk. Warto pamiętać, że mikrofon, w który wyposażony jest smartfon czy kamera może nie być wystarczający i doposażyć sprzęt w mikrofon zewnętrzny (np. mikrofon kierunkowy), dzięki czemu dźwięk, który będzie towarzyszył naszemu nagraniu będzie najwyższej jakości.

  1. Muzyka filmowa.

Poza dźwiękami nagrywanymi na żywo, do filmu możemy dodać muzykę nagraną wcześniej. Taką muzykę możemy pobrać podobnie jak pobiera się darmowe zdjęcia z sieci. Jeżeli korzystamy z muzyki darmowej, należy wykorzystywać tylko taką muzykę, która jest udostępniana z zastosowaniem do użytku komercyjnego i jeżeli autorzy muzyki sobie tego życzą (CC-BY) odpowiednio oznaczyć w swoim video informacje o autorach muzyki.

Jeżeli tworzymy film na Facebooka lub Instagrama, możemy też skorzystać z Kolekcji nagrań Facebooka, dostępnych na stronie Facebooka.

Warto jednak pamiętać, że na Facebooku bardzo często filmiki wyświetlane są bez dźwięku, więc to obraz musi być głównym argumentem dla oglądających, że warto pozostać z naszym filmikiem na dłużej.

  1. Napisy.

Warto zadbać też o napisy w naszym filmie, które pomogą osobom oglądającym filmik z wyłączonym dźwiękiem.

Kwestie promocyjne

Jeżeli stworzymy już super treściowo i dobrej jakości video, zadbajmy też o odpowiednią promocję naszego video.

  1. Video w postach, profilowe, w tle

Nasze filmy możemy wrzucać jako posty lub stworzyć specjalne video profilowe lub video w tle.

Facebook oferuje możliwość stworzenia wideo w tle (warto sprawdzić wytyczne dotyczące takiego filmu) trwającego 20 do 90 sekund oraz video profilowego (trwającego do 7 sekund).

Na Instagramie przy wykorzystaniu IGTV istnieje również możliwość wyświetlania video w tle przez cały czas.

  1. Zdjęcie do video

Sieci społecznościowe umożliwiają nam wybór odpowiedniego zdjęcia promocyjnego filmu (klatka z filmu, która wyświetla się w podglądzie). Warto zadbać o to, aby zdjęcie to zachęcało ludzi do oglądnięcia naszego wideo.

  1. Tworzenie zwiastunów

Jeżeli nasze video jest dłuższe, warto stworzyć odpowiedni zwiastun, w którym zamieścimy podstawowe informacje na temat video, zachętę do oglądnięcia naszego filmu.

  1. Video live

Jedną z form promocji może być tworzenie video live, które może zapewnić lepsze zasięgi i więcej interakcji z naszym filmem.

  1. Interakcja

Oprócz samego wideo, warto też np. przy ‘live’ pytać (angażować ludzi w komentarze), np. czy nas dobrze widać, czy nas dobrze słychać, etc. oraz można też pytać o treści merytoryczne. Więcej dowiesz się klikając w link – prowadzenie fanpage Brandbay.pl

I bez względu na to czy nasze video było transmisją na żywo, czy nie, warto szybko odpowiadać na komentarze, które ludzie umieszczają pod naszym filmem, gdyż dzięki temu będziemy mieli większe zasięgi.

Powodzenia.

Dysk hybrydowy – czy warto?

0
Dysk hybrydowy – czy warto?

Zależy Ci na wyjątkowej pojemności Twojego laptopa, bo potrzebujesz naprawdę dużo miejsca na różne dane? Poza tym chcesz, aby szybko reagował na polecenia i uruchamiał się niemal w mgnieniu oka? Dysk hybrydowy jest dla Ciebie idealny!

Pieniądze za granicę? Tanio i bez problemów?

0
Pieniądze za granicę? Tanio i bez problemów?

Coraz częściej wyjeżdżamy za granicę oraz utrzymujemy związki biznesowe czy handlowe z partnerami z różnych krajów. Za tymi trendami oczywiście podążają instytucje finansowe, które stale doskonalą ofertę, aby przelew walutowy był prosty do wykonania, ale również nie generował wysokich kosztów. Takie zlecenie możemy zrobić, nie wychodząc z domu – wystarczy skorzystać z indywidualnego konta bankowego lub też dedykowanych transferowych stron, by pieniądze znalazły się na konkretnym koncie we wskazanej walucie. Przesyłanie i przewalutowanie pieniędzy drogą elektroniczną jest nie tylko bezpieczne, ale też niezwykle wygodne niezależnie od tego, czy zlecamy przelew walutowy czy też inną operację.

Jak wysłać przelew walutowy?

Bankowość elektroniczna sprawiła, że nie musimy iść do placówki, by wykonać przelew walutowy. Taka formuła również skraca czas oczekiwania na pieniądze oraz jest zdecydowanie tańsza. Pieniądze docierają do odbiorcy w przeciągu 24 godzin na terenie Unii Europejskiej, a w przypadku innych krajów zazwyczaj mieści się w 72 godzinach. Zawdzięczamy to przede wszystkim uproszeniom procedur księgowania oraz zlikwidowaniu pośrednictwa banków. Wprowadzona dyrektywa SEPA (Single Euro Payments Area) dostawowo spowodowała, że przelew walutowy stał się szybki i tani. Żeby skorzystać z tej drogi wystarczy mieć konto w banku, który należy do programu. Co istotne, do umowy przystąpiły państwa Unii Europejskie oraz Szwajcarii, Norwegii, Lichtensteinu i Islandii – czyli większość najpopularniejszych kontrahentów Polaków. SEPA umożliwia wykonanie przelewu walutowego bez konieczności posiadania konta walutowego, a pieniądze zostaną przeliczone według kursu wystawionego przez dany bank. Poza tym kwota ostateczna będzie pomniejszona o spread.

Ile kosztuje przelew walutowy?

Z pewnością posiadanie konta walutowego pozwala na pewne oszczędności związane z brakiem pobierania opłaty za przewalutowanie pieniędzy i prowizji za odebranie takiego przelewu w kraju. Przed zleceniem przelewu walutowego warto więc dokładnie sprawdzić, ile finalnie będzie nas ta operacja kosztować, ponieważ różne banki i instytucje naliczają opłaty związane z wieloma odmiennymi elementami transakcji. Z pewnością najdroższe będzie samodzielne wykonanie przelewu, ale drugiej strony wybór drogi elektronicznej i tak pozwoli zredukować koszty. Poza tym niezbędnym dokumentem do zapoznania się będzie Tabela Prowizji i Opłat banku, w którym posiadamy rachunek oszczędnościowy. Warto przy tym zwrócić uwagę, że odbiór przekazów SEPA może być bezpłatny, ale wszelkie inne opłaty czy prowizje mogą być już dużym obciążeniem.

ZOBACZ TEŻ